Thinking Together the New Socio-Ecological Challenges and our Responsibility

Description

The student is able to perceive changes in the way we inhabit the planet (history, anthropology)

The student is able to identify the nine thresholds of overshoot

The student understands the orders of magnitude of the impacts of human activities in the 20th and 21st centuries: carbon impact, atmospheric CO2 concentration, species extinction, biodiversity, environment, etc.

The student is able to identify the contribution of engineering to these impacts

The student is able to consider solutions, not just technical ones (avoiding techno-solutionism)

The student is able to develop a systemic vision of human impacts on the planet (climate fresco, systemic and complexity analysis)
The student is able to analyze and critically examine the use of numbers and figures relating to socio-ecological issues, and their various interpretations.

The student is made aware of the concept of environmental justice (climate fresco, ethics).

The student is able to question certain engineering activities and their uses.

Objectifs

Thinking Together New Socio-Ecological Challenges and Our Responsibility: 
Understanding the limits of the Anthropocene and its consequences for our present: socio-ecological issues
Develop critical thinking and demonstrate reflexivity

Pré-requis

Évaluation

L’évaluation des acquis d’apprentissage est réalisée en continu tout le long du semestre. En fonction des enseignements, elle peut prendre différentes formes : examen écrit, oral, compte-rendu, rapport écrit, évaluation par les pairs…

En bref

Crédits ECTS :

Nombre d’heures :

EN 1 Clic

Annuaire

ENT

Rejoindre
les équipes

Marchés publics

Soutenir l'excellence

Fondation
INSA
Taxe
apprentissage

INSA Toulouse
135 avenue de Rangueil
31077 Toulouse cedex 4
Tél : 05 61 55 95 13
Fax : 05 61 55 95 00

Logo Communauté d'universités et établissements de Toulouse
Logo Bienvenue En France

Dans un souci d'alléger le texte et sans aucune discrimination de genre, l'emploi du genre masculin est utilisé à titre épicène.

INSA Toulouse
Résumé de la politique de confidentialité

Ce site utilise des cookies afin que nous puissions vous fournir la meilleure expérience utilisateur possible. Les informations sur les cookies sont stockées dans votre navigateur et remplissent des fonctions telles que vous reconnaître lorsque vous revenez sur notre site Web et aider notre équipe à comprendre les sections du site que vous trouvez les plus intéressantes et utiles.
En cliquant sur "Accepter", vous acceptez l'utilisation de cookies en provenance de ce site ainsi que notre politique de protection des données personnelles.